Logo Therebreathersite Smeren stuurklep ROB booster RSS feed
 
Donate Home Menu page Search page
Handleiding voor smering van de stuurklep 02-10-2012
Na het vastlopen van de booster is nader onderzoek gedaan naar een mogelijke oorzaak. Het is bij de fabrikant bekend dat soms de stuurklep "droogloopt" door gebruik van zeer droge lucht of stikstof als aandrijfgas. Dit is te verhelpen door gebruik te maken van lucht met een micronevel of als de pomp vast zit de stuurklep te smeren. Uit praktische overweging is het voor de duiksport aan te bevelen gewoon de ademlucht te blijven gebuiken en de stuurklep in geval van een "vastloper" even te smeren. De stuurklep geeft na elke slag een persluchtpuls naar de hoofdzuiger om de zuurstof te comprimeren. In onderstaande handleiding wordt een toelichting gegeven op welke wijze dit kan worden uitgevoerd. Belangrijk is om dit onderhoud op een schone plek uit te voeren!
         
Voor het uitvoeren van de smering van de spool is het verstandig de dempers te demonteren om schade te voorkomen. De dempers zijn van kunststof en kunnen gemakkelijk breken.
 
Allereerst moeten we de borgveer verwijderen. Gebruik hiervoor een passende tang (knipex type 44 11 J2 voor borgveren 19-60 mm. Prijs < 20,- euro.
Verwijder de veerring en pas op dat deze niet wegspringt tijdens de demontage.
 
 
 
Laten we even naar de constructie kijken. Je ziet hieronder de onderdelen waar smering nodig is.
 
 
Van links naar rechts zien we de inflator - spool -plug - borgveer.
De borgveer is los, de spool en plug moeten we er nog uithalen. De spool zit in een hoog precisie kamer welke niet mag worden beschadigd. Je mag absoluut geen metalen voorwerpen gebruiken om de spool uit de kamer te duwen. De truuk is om dit met perslucht te doen. Door een middendruk van ca 1 bar in te stellen en op de inflator aan te sluiten drukken we de plug uit de kamer.
 
 
Hou je hand voor de plug en verhoog langzaam de druk tot de plug eruit springt. Ontkoppel de slang. Gebruik een kunststof buisje om de spool uit de kamer te drukken
 
een pen werkt prima!
 
hier de uitdruktool ;)
 
Links zie je nog de uitstekende pen, en rechts komt de spool uit de passing. Let op de passing is kritisch. Beschadig deze niet! Gebruik geen geweld. De spool moet betrekkelijk makkelijk uit de passing worden gedrukt. Als hij heel licht uit de passing komt zijn mogelijk de o-ringen versleten (na 10-tallen bedrijfsuren of hinderden vullingen, niet bij nieuwe pompen!)
 
Hier de spool. Goed te zien is dat de o-ringen op het dunne deel nog goed gesmeerd zijn, terwijl de onderste o-ringen droog zijn.
 
Om de spool goed te smeren moeten de o-ringen met een stomp voorwerp (o-ring haakje) worden verwijderd en de spool worden schoongemaakt. Dit kan in lauw (<40gr C) water met een beetje zeep. Geen zorgen over zuurstof want dit onderdeel komt niet in aanraking met zuurstof!
 
Maar de spool goed schoon en assembleer op nieuw. Smeer de oringen op normale wijze (licht) in met zuurvrije siliconenvet.
 
Scoon en gesmeerd voor de volgende vulsessies!
 
Plaats nu de spool terug in het huis door het met je vinger voorbij de O-ring te drukken waar de plug op afdicht
 
 
De plug ligt op de o-ring die hierboven te zien is. De groef van de borgring zie je niet als de plug is herplaatst. Om de borgring in de groef te krijgen moet de borgeveer eerst worden geplaatst en daarna met een schroevendraaaier voorzichtig naar beneden worden gedrukt tot de dop onderspanning van de o-ring de veer in de groef laat springen.
 
Op bovenstaande foto is duidelijk te zien dat de borg veer nog niet in de groef zit. Druk hem voorzichtig naar beneden tot hij over de gehele omtrek in de groef valt. De borg veer heeft een vlakke en een ronde kant.De vlakke kant moet naar buiten wijzen.
 
Herplaats nu de inflator nippel en zet deze goed vast. Zet nu ca 6 bar op de booster en deze moet weer probleemloos boosteren!
 
 
Tot slot nog even een korte toelichting op de werking: De spool zit in een heel precies gedraaide bus, de Manchet op de tekening. De spool zorgt voor de heen en weer gaande beweging van de plunjer die de zuurstof comprimeert. De plunjer wordt door perslucht naar de boosterkop bewogen. Als de slag is volbracht keert de zuiger door veerkracht terug en drukt op een "knop die opnieuw perslucht toelaat". De spool is dus dynamisch en moet kunnen bewegen. Als dat niet lukt door gebrek aan smering stop de booster. SMEREN DUS IN DAT GEVAL
 
         
         
         
         
Webshop Guestbook mail: jw.bech@quicknet.nl