Na het vastlopen
van de booster is nader onderzoek gedaan naar een mogelijke
oorzaak. Het is bij de fabrikant bekend dat soms de stuurklep "droogloopt"
door gebruik van zeer droge lucht of stikstof als aandrijfgas.
Dit is te verhelpen door gebruik te maken van lucht met een
micronevel of als de pomp vast zit de stuurklep te smeren. Uit
praktische overweging is het voor de duiksport aan te bevelen
gewoon de ademlucht te blijven gebuiken en de stuurklep in geval
van een "vastloper" even te smeren. De stuurklep geeft na elke
slag een persluchtpuls naar de hoofdzuiger om de zuurstof te
comprimeren. In onderstaande handleiding wordt een toelichting
gegeven op welke wijze dit kan worden uitgevoerd.
Belangrijk is om dit onderhoud op een schone plek uit te voeren! |
|
|
|
|
|
|
Voor het uitvoeren van de
smering van de spool is het verstandig de dempers te demonteren
om schade te voorkomen. De dempers zijn van kunststof en kunnen
gemakkelijk breken. |
|
|
Allereerst moeten we de borgveer
verwijderen. Gebruik hiervoor een passende tang (knipex type 44
11 J2 voor borgveren 19-60 mm. Prijs < 20,- euro.
Verwijder de veerring en pas op dat deze niet wegspringt tijdens
de demontage. |
|
|
|
|
|
Laten we even naar de
constructie kijken. Je ziet hieronder de onderdelen waar smering
nodig is. |
|
|
|
Van links naar rechts zien we de
inflator - spool -plug - borgveer.
De borgveer is los, de spool en plug moeten we er nog uithalen.
De spool zit in een hoog precisie kamer welke niet mag worden
beschadigd. Je mag absoluut geen metalen voorwerpen gebruiken om
de spool uit de kamer te duwen. De truuk is om dit met perslucht
te doen. Door een middendruk van ca 1 bar in te stellen en op de
inflator aan te sluiten drukken we de plug uit de kamer.
|
|
|
|
Hou je hand voor de plug en
verhoog langzaam de druk tot de plug eruit springt. Ontkoppel de
slang. Gebruik een kunststof buisje om de spool uit de kamer te
drukken |
|
|
een pen werkt prima! |
|
|
hier de uitdruktool ;) |
|
|
Links zie je nog de uitstekende
pen, en rechts komt de spool uit de passing. Let op de passing
is kritisch. Beschadig deze niet! Gebruik geen geweld. De spool
moet betrekkelijk makkelijk uit de passing worden gedrukt. Als
hij heel licht uit de passing komt zijn mogelijk de o-ringen
versleten (na 10-tallen bedrijfsuren of hinderden vullingen,
niet bij nieuwe pompen!) |
|
|
Hier de spool. Goed te zien is
dat de o-ringen op het dunne deel nog goed gesmeerd zijn,
terwijl de onderste o-ringen droog zijn. |
|
Om de spool goed te smeren
moeten de o-ringen met een stomp voorwerp (o-ring haakje) worden
verwijderd en de spool worden schoongemaakt. Dit kan in lauw
(<40gr C) water met een beetje zeep. Geen zorgen over zuurstof
want dit onderdeel komt niet in aanraking met zuurstof! |
|
|
Maar de spool goed schoon en
assembleer op nieuw. Smeer de oringen op normale wijze (licht)
in met zuurvrije siliconenvet. |
|
|
Scoon en gesmeerd voor de
volgende vulsessies! |
|
Plaats nu de spool terug in het
huis door het met je vinger voorbij de O-ring te drukken waar de
plug op afdicht |
|
|
|
De plug ligt op de o-ring die
hierboven te zien is. De groef van de borgring zie je niet als
de plug is herplaatst. Om de borgring in de groef te krijgen
moet de borgeveer eerst worden geplaatst en daarna met een
schroevendraaaier voorzichtig naar beneden worden gedrukt tot de
dop onderspanning van de o-ring de veer in de groef laat
springen. |
|
|
Op bovenstaande foto is
duidelijk te zien dat de borg veer nog niet in de groef zit.
Druk hem voorzichtig naar beneden tot hij over de gehele omtrek
in de groef valt. De borg veer heeft een vlakke en een ronde
kant.De vlakke kant moet naar buiten wijzen. |
|
Herplaats nu de inflator nippel
en zet deze goed vast. Zet nu ca 6 bar op de booster en deze
moet weer probleemloos boosteren! |
|
|
|
Tot slot nog even een korte
toelichting op de werking: De spool zit in een heel precies
gedraaide bus, de Manchet op de tekening. De spool zorgt voor de
heen en weer gaande beweging van de plunjer die de zuurstof
comprimeert. De plunjer wordt door perslucht naar de boosterkop
bewogen. Als de slag is volbracht keert de zuiger door
veerkracht terug en drukt op een "knop die opnieuw perslucht
toelaat". De spool is dus dynamisch en moet kunnen bewegen. Als
dat niet lukt door gebrek aan smering stop de booster. SMEREN
DUS IN DAT GEVAL |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|