Jan Willem Bech
Hoger veiligheidskundige
Door het oog van de naald
Gewonden en dodelijke slachtoffers door het gebruik van de
verkeerde combinatie kraan en cilinder in de duikindustrie
|
Abstract:
In 2013
is Nederland opgeschrikt door een aantal ernstige ongevallen
met duikcilinders. Twee van deze ongevallen hebben een
dodelijk slachtoffer geëist, en een aantal personen hebben
letsel opgelopen. De ongevallen deden zich voor tijdens het
vullen van de flessen met ademgas. Tijdens dit vullen werden
de afsluiters van de flessen door de hoge druk uit de
duikcilinder gedrukt en een aantal personen werden door de
afsluiter geraakt. De explosieve kracht waarmee de afsluiter
uit de fles schoot samen met het effect van het ineens
vrijkomende ademgas veroorzaakte veel schade en letsel. De
oorzaak van deze gebeurtenissen ligt in het feit dat soms de
verkeerde afsluiter in een duikcilinder werd geschroefd. De
schroefdraden grijpen dan wel in elkaar maar de mechanische
verbinding begeeft het door de kracht die optreedt tijdens
het vulproces. Dit artikel heeft als doel de oorzaak van
montagefouten toe te lichten en informatie te bieden om
dergelijk gevaar in de toekomst af te wenden.
|
Auteur:
Jan Willem Bech,
Commisie Technisch Duiken, Nederlandse Onderwatersport Bond,
Hoger
Veiligheidskundige,
Therebreathersite.nl
Aan dit artikel werkten
mee:
Rob Bakker,
Commisie Technisch Duiken, Nederlandse Onderwatersport Bond
Frans Meijaard, duikshop Oktopussy Wemeldinge
Caroline Kraaijveld, redactie
Foto’s:
Jeroen Gompelman, Hydrogom Respiratory Equipment, Hoofddorp
Dop
Koot, EANdiving Service, Ede
John Welzenbagh, Senior Medewerker Inspectie en Controle, Team
Maritieme Politie, Dienst Infrastructuur, Landelijke Eenheid,
Nationale Politie
Jan Willem Bech, hoger veiligheidskundige, Therebreathersite.nl,
Oosthuizen
Frans Meijaard, duikshop Oktopussy Wemeldinge
Met dank aan:
Quality Tools Holland, kalibers
|
Introductie:
Sinds de
50-er jaren wordt in Nederland de duiksport beoefend. Bij het
duiken worden cilinders gevuld met een ademgas onder hoge druk.
De druk die wordt toegepast is meestal 230 bar maar 300 bar
systemen komen steeds meer in gebruik.
Dergelijke
hogedrukcilinders worden ook beroepsmatig gebruikt door
brandweer douane politie aquaria in dierentuinen en bij
defensie. Ook worden dergelijke cilinders gebruikt voor
bijzondere toepassingen. Voorbeelden hiervan zijn het gebruikt
bij paintball, adembescherming bij industriële processen, in de
mijnbouw en bijzondere werkatmosferen. Hogedrukcilinders worden
in Nederland in grote aantallen gebruikt.
Dit artikel
is bedoeld als naslagwerk om de schroefdraad van de kraan en de
cilinder te kunnen identificeren, en vast te stellen of
bestaande combinaties veilig kunnen worden gebruikt. Deze
informatie is bedoeld voor iedereen die te maken heeft
met duikcilinders voor het gebruik met ademgas of voor andere
toepassingen.
|
Problematiek:
Op de
duikmarkt worden nieuwe cilinders vaak aangeboden zonder
gemonteerde afsluiter (hierna ook ‘kraan’ genoemd). De wetgever
stelt geen eis dat de duikcilinder en de kraan als stel moeten
worden verkocht. De kraan en de cilinder hebben beide een CE
markering. Door artikel 7 in het Warenwetbesluit Drukapparatuur
is het toegestaan de componenten los te verkopen. De nu gangbare
schroefdraad voor kranen is beschreven in de NEN EN 144-1. Er
worden drie draadsoorten in de norm beschreven, namelijk M25x2
voor de meeste duikcilinders en M18 x 1,5 voor kleinere
cilinders en de oudere conisch kleine draad E17. Nieuwe
cilinders zijn duidelijk voorzien van een markering die de
toegepaste draadsoort weergeeft. Ook op de kranen staat
duidelijk welke draadsoort het betreft. Hoe kan het dan dat er
ongevallen kunnen plaatsvinden door een verkeerde kraan en
cilindercombinatie?
Voordat in
1992 de NEN EN 144-1 werd gepubliceerd werden in Nederland ook
veel cilinders met cilindrische draad BSPP ¾” (British Standard
Pipe Parallel) toegepast. Deze cilindrische draad wordt in de
wandelgangen ook vaak gasdraad genoemd en aangeduid met de
letter G. Een dergelijke BSPP schroefdraad staat dus algemener
bekend onder G ¾”. Een bijbehorende BSPP ¾” kraan past dan ook
prima in zo’n cilinder.
Naast de
cilindrische draad BSPP ¾” werd in Nederland ook een conische
schroefdraad W28,8 x 14 GPI volgens DIN 477 hoek 3:25 toegepast.
Deze draad is in duikkringen beter bekend onder de benaming ‘grootconisch’.
Deze grootconische draad in een duikcilinder heeft niet vaak
door verwisseling met andere schroefdraden tot ongevallen geleid.
Een cilindrische kraan past namelijk niet in de conische draad
van de cilinder. Het kwam wel voor bij toepassing van deze kraan
dat de flesdraad
uitsleet, of dat de kraanhals beschadigde door een te groot
aanhaalmoment. Onder andere om deze reden is men overgegaan op
toepassing van een cilindrische schroefdraad met o-ring
afdichting.
In Frankrijk
werden in de 80er jaren cilinders en kranen geproduceerd in het
SI-stelsel (Frans: Système international d'unités). Dit SI-stelsel
wijkt af van het metrische stelsel. Later heeft Frankrijk de
metrische maatvoering overgenomen. Kranen uit het SI-stelsel
werden gemarkeerd met de tekst
25 x 2 SI of met 25 x
200 SI. De nieuwe metrische kranen die nu verkocht worden
daarentegen met M 25 x 2
ISO.
In Amerika
werden cilinders en kranen geproduceerd met de draad NPSM
(National Pipe Straight Mechanical). Cilinders met NPSM draad
vinden ook hun weg naar Europa. Deze draad in de cilinder is een
fractie groter dan de M25x2.
De ongevallen
die zich hebben voorgedaan ontstaan door toepassing van een
verkeerde cilinder en kraancombinatie. Sommige kranen en
cilinders zijn onduidelijk of niet gemarkeerd en kunnen tot
verkeerde combinaties leiden. Deze fouten blijken in de praktijk
te ontstaan doordat cilinders en kranen apart worden gekocht.
Ook combinaties van oude en nieuwe producten leiden tot deze
ongevallen. Duikers reizen veel en kopen vaak hun materialen
over de gehele wereld in. Aankopen worden wereldwijd gedaan via
internet, en er is een levendige handel op veilingwebsites en
verkoopsites zoals in Nederland bijvoorbeeld via de websites
Marktplaats en eBay.
Deze
ingrediënten leiden ertoe dat kranen en cilinders ogenschijnlijk
een goede combinatie vormen. Omdat veel amateurduikers de
gevaren van een onjuiste passing niet kennen worden kranen soms
met zwaar gereedschap in een cilinder gedraaid. De draad kan
beschadigen en een onzekere verbinding vormen. Als de cilinder
op druk wordt gebracht blijkt in de praktijk bij een druk rond
150-180 bar de kraan door de kracht van het gas op de onderzijde
van de kraan, met geweld uit de cilinder wordt geblazen.
|
[intermezzo]
Als de cilinder wordt gevuld met perslucht wordt dit meestal
gedaan tot een druk van 230 bar. Na het vullen koelt de fles af
en blijft meestal een druk van om en nabij de 210 bar
beschikbaar bij kamertemperatuur. De einddruk hangt af van de
vulsnelheid en de kamertemperatuur en wordt bepaald door de wet
van Boyle en Gay-Lussac. We merkten op dat bij toepassing van
een verkeerde schroefdraadcombinatie de kraandraad in de
praktijk het vaak tussen 150 bar en 180 bar begaf. Om een idee
te krijgen met welke kracht het gas op de kraan drukt kunnen we
de volgende berekening toepassen:
Het contactvlak van de kraan met het gas wordt bepaald door de
flankmiddellijn d2 van de draaddoorsnede van de kraan (zie afb.
2). Om deze te berekenen nemen we de doorsnede d – 0,65p. Hier
is d = 25mm, en de spoed p = 2mm. De flankmiddellijn is dan 23,7
mm. De oppervlakte van het contactvlak is dus 4,4 cm2.
Bij 180 bar druk zal elke cm2
een kracht van 1800 N uitgeoefend worden. De totale kracht
waarmee het gas op de afsluiter zal drukken zou theoretisch
daarom 4,4cm2 x 1800N = ongeveer 800 kilo bedragen. Een enorme
kracht op deze kraan. Als de kraan het begeeft vormt het een
levensgevaarlijk projectiel waarna het gas explosief vrijkomt.
|
In de
onderstaande tabel staan de meeste schroefdraden beschreven die
de afgelopen jaren gebruikt worden voor kranen in duikcilinders:
Tabel
Uitwendige maten van kranen
Benaming kraandraad
|
Buitenmaat in mm
|
Spoed in mm
|
Spoed in g/inch
|
Norm
|
Status
|
Vorm
|
M25x2
|
25
|
2
|
nvt
|
EN 144-1
|
Modern
|
cilindrisch
|
M18x1,5
|
18
|
1,5
|
nvt
|
EN 144-1
|
Modern
|
cilindrisch
|
E 17 con
|
17,4 - 19,8
|
1,814
|
14 gpi
|
EN 144-1
|
Modern
|
conisch
|
25 x 2 SI
|
25
|
2
|
nvt
|
-
|
Oud
|
cilindrisch
|
G 3/4” (BSPP)
|
26,4
|
1,814
|
14 gpi
|
DIN 259/ EN-ISO 228
|
Oud
|
cilindrisch
|
NPSM ¾ x 14 gpi
|
26,26
|
1,814
|
14 gpi
|
ANSI/ASME
B1.20.1 t6
|
Modern
|
cilindrisch
|
W28,8x 14
gpi
|
26,441
|
1,814
|
14 pgi
|
DIN 477
|
Oud
|
conisch
|
Omdat
tabellen zoals hierboven onvoldoende informatie bieden om de
juiste draad in de cilinder te bepalen is meer informatie nodig.
|
Hoe bepalen
we de juiste schroefdraad in de fles?
Om vast te
stellen of we te maken hebben met een metrische M25x2 kraan of
met een ¾”BSPP kraan kunnen we met een schuifmaat eenvoudig de
uitwendige diameter meter. De m25x2 kraan meet 25 mm en de BSPP
¾” kraan meet 26,4 mm. Anders wordt het om de juiste draad in de
cilinder vast te stellen. Meten we in een cilinder met M25x2
draad is de op een schuifmaat afgelezen maat geen 25 mm. Om vast
te stellen met welke schroefdraad we te maken hebben maken we
gebruik van een schroefdraadnorm. In afbeelding 2 is een
tekening van de metrische schroefdraad te zien. Hier zien we dat
juiste en te meten maat in de duikcilinder d’1 wordt genoemd en
wordt bepaald door de buitenmiddellijn van de schroef (d = 25
mm)te verminderen met 1,08 maal de spoed. Dit is 25 –
(1,08x2,0mm) = 22,84 mm. Als we in de fles 22,84 mm meten kan
het M25x2 zijn maar moeten we nog de spoed met zekerheid
vaststellen.
|
Afb. 1
De inwendige maat van een M25x2 cilinder
|
Het meten van
de spoed.
De spoed
meten we met een schroefdraadmeter. Een dergelijke meter is al
te koop voor nog geen tien euro. Als de draadkam 2.0 in de
schroefdraad past hebben we te maken met een spoed van 2.0 mm.
|
Afb. 2
Normblad isometrische draad
|
Afb. 3
Schroefdraadmeter op de kraan
|
De passing
van de kraan in de cilinder is dus een zeer nauwkeurig bepaalde
verhouding tussen spoed en tophoek. De conische draden van
vroeger en de gasdraad R ¾”hebben een tophoek van
55°. De tophoek van de M25x2 draad is
60°. De spoed bij M25x2 is 2 mm. Dat wil zeggen dat bij elke
omwenteling de schroefdraad 2 mm in axiale richting is gestegen.
De spoed van de cilindrische oude ¾”draad is 1,81 mm, en dit
wordt op de kam weergegeven als 14GPI (14 gangen per inch). De
kernmiddellijn van de cilinderdraad van de cilindrische BSPP ¾”
cilinder is 24,64.
|
Tabel 2
Courante maten
Maten in mm
|
Dkraan uitwendig
|
Dcilinder inwendig
|
Spoed in mm
|
Norm
|
G3/4"
|
26,441
|
24,66
|
1,814
|
Din 259
|
M25x2
|
25
|
22,84
|
2
|
Din 13-7
|
|
|
Veel van de
ongelukken hebben plaatsgevonden omdat een nieuwe M25x2 kraan in
een (oude) cilinder met 3/4“ BSPP werd gedraaid. De kraan zal
pas na 6-8 gangen (omwentelingen) weerstand ontwikkelen waardoor
de monteur denkt dat de kraan goed zit gemonteerd. Met een grote
bahco of moersleutel wordt de kraan verder vastgedraaid. Zodra
de kraan na de laatste twee of drie omwentelingen afdicht op de
rand bestaat het idee dat de kraan goed is gemonteerd. Niets is
minder waar….
|
Afb. 4
Levensgevaar, een M25x2 kraan in een G 3/4"fles gaat er bijna
helemaal in....
|
Hoe sluiten we
tolerantie fouten uit:
Als een
nieuwe kraan op een cilinder moet worden geplaatst moet van
beide delen de schroefdraad bekend zijn. Ook moet worden
vastgesteld of de schroefdraad binnen de slijtage toleranties
valt. Dit geldt voor de cilinderdraad en voor de kraandraad.
Hiervoor zijn draadkalibers in de markt verkrijgbaar. Deze
relatief goedkope draadkalibers bepalen of de draad nog binnen
de veilige toleranties valt. Iedere onderhoudstechnicus of
duikzaak zou over dergelijke gereedschappen moeten beschikken.
De kaliber wordt in de cilinder gedraaid met de zwarte kant en
de kaliber moet dan geheel in de schroefdraad passen (zie
afbeelding 6). Daarna wordt de rode zijde van de kaliber
ingedraaid zie afbeelding 7). Als de schroefdraad binnen de
toleranties valt loopt de kaliber vast. Als de kaliber ook met
de rode zijde geheel in de cilinder past is de draad versleten.
|
Afb.
5
Goedkeur / Afkeur draadkaliber
|
Afb. 6
Kaliber past volledig in de cilinder
|
Afb.
7
Kaliber loopt vast, draad is binnen tolerantie |
Dergelijke
kalibers zijn ook beschikbaar voor de buitendraad op de kraan en
werken volgens hetzelfde principe
|
Afb. 8
Ringkaliber past volledig om de kraan
|
Afb.
9
Ringkaliber loopt vast, draad binnen tolerantie
|
Trucje om
zonder gereedschap snel de spoed te bepalen.
In
vrijwel elke kraan zit met een zeskant een ‘insert’ geschroefd (achter
de groene o-ring) waarmee de kraan zowel kan worden gebruikt
voor DIN als voor INT ademautomaat aansluitingen. Deze insert is
in de kraan geschroefd en heeft altijd een draad met een spoed
die overeenkomt met de BSPP ¾”kraan. Als de insert op de draad
wordt gedrukt zien we direct of we met een metrische 2 mm spoed
of een 1,814 imperiale spoed te maken hebben. De insert heeft
een spoed van 1,814.
|
Afb. 10
Insert heeft dezelfde spoed als ¾ “ BSPP kraan
|
Afb.
11
Insert heeft een verspringende spoed
|
Dit
omdat de spoed van een ¾”kraan perfect aansluit op de spoed van
de insert (zie afb. 10). Als de draad niet goed aansluit(zie afb.
11) zien we een verspringing van de draadspoed en kunnen we met
een M25x2 kraan te maken hebben. Ook kunnen we een gewone M16
bout (M16 x 2 = de courante M16 maat) gebruiken om de spoed van
de M25x2 kraan mee te vergelijken.
|
Juiste
afdichting
Cilindrische
schroefdraden hebben geen afdichtende functie. Hiervoor wordt
een
o-ring toegepast. De kraan, indien juist gekozen, moet dan ook
geheel in de cilinder kunnen worden gedraaid tot de o-ring in de
daarvoor bestemde groef wordt gedrukt. Er ontstaat een statische
afdichting. De o-ring groef moet overeenkomen met de juiste
kraanuitvoering.
|
Merken
|
Schroefdraden gebruikt door Franse fabrikanten
|
|
|
Beuchat
|
Voor 1983
|
1983 / 1984
|
Sinds 1985
|
|
|
25X200 S.I. R 3/4 DIN 259
|
25X200 S.I.
R 3/4 DIN 259
M25X2 6H ISO
|
M25X2 6H ISO
|
|
|
Cavalero
|
Voor1985
|
1985
|
Sinds 1986
|
|
|
R 3/4 DIN 259
|
Dubbel
2X8,9 L
R 3/4 DIN 259
|
Enkel
M25X2 6H ISO
|
M25X2 6H ISO
|
|
|
|
Scubapro
|
Voor 1987
|
1987 / 1988
|
Sinds 1989
|
|
|
R 3/4 DIN 259
|
R 3/4 DIN 259
M25X2 6H
ISO
|
M25X2 6H ISO
|
|
|
Aqualung
|
Voor 1987
|
Sinds 1987
|
|
|
25X200 S.I.
|
M25X2 6H ISO
|
|
|
|
Tabel 3
Schroefdraden Franse fabrikanten
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Afsluiters
|
|
Schroefdraad
|
25x200 SI
|
M25x2 ISO
|
3/4 NPSM
|
3/4 BSP(P)
|
Cilinderdraad
|
25x200 SI
|
Past
|
Past niet noot 2
|
Past niet
|
Past niet
|
M25x2 ISO
|
Past zonder gevaar
|
Past
|
Past niet
|
Past niet
|
3/4"NPSM
|
Gevaar noot 1
|
Gevaar noot 1
|
Past
|
Past niet noot 2
|
3/4"BSP (P)
|
Gevaar noot 1
|
Gevaar noot 1
|
past zonder gevaar
|
Past
|
|
|
|
|
|
|
Noot 1: Kan worden gemonteerd als door slijtage de
afsluitermaat minimaal is en de cilinderdraad maximaal
is: Gevaar
|
|
|
|
|
|
|
Noot 2: Kan worden gemonteerd als door slijtage de
afsluitermaat minimaal is en de cilinderdraad maximaal
is: Geen gevaar
|
|
Tabel
Verenigbaarheid en onverenigbaarheid van schroefdraden voor
duikflessen
|
Samenvatting:
De meeste
ongelukken met kranen vinden plaats door onkundig gebruik.
Kranen en cilinders mogen apart worden verkocht. Hierdoor
plaatsen amateurs zonder kennis van zaken kranen in cilinders
die niet bij elkaar horen. Dit kan leiden tot levens gevaarlijke
situaties waarbij in 2013 twee doden en meerdere gewonden zijn
gevallen. Ook ontstaan voor duikers gevaarlijke situaties als
door een verkeerde kraanafdichting de o-ring het begeeft. Het
ademgas kan uit de cilinder ontsnappen en de duiker kan daardoor
in een noodsituatie belanden. Tot slot vormt het gebruik van
persluchtkranen bij zuurstofverrijkte ademmengsels een verhoogd
risico op een inwendige zuurstofbrand in de kraan. Daarom
hieronder nog aanbevelingen om verdere ongevallen te voorkomen:
·
Laat de
controle uitsluitend uitvoeren door een geschoold vakman!
·
Controleer of
uw cilinder en kraan zijn voorzien van juiste schroefdraad
·
Controleer of
de schroefdraad van uw kraan niet is versleten of beschadigd
·
Als op uw
kraan of cilinder geen schroefdraad gegevens zijn weergegeven
laat de cilinder leeglopen en laat een inspectie van de draad
uitvoeren
·
Als u een
nieuwe kraan in uw cilinder laat plaatsen verzeker u ervan dat
de draden bij elkaar horen en zijn weergegeven op de cilinder en
de kraan
·
Als een kraan
en cilinder met verkeerde draad waren gemonteerd vernietig zowel
de cilinder als de kraan omdat de draadsterkte kan zijn
aangetast.
·
Controleer de
o-ring passing aan de hand van de weergegeven figuren voor een
juiste passing. Bij twijfel altijd een vakman raadplegen.
·
Als met
verrijkte mengsels wordt gedoken dient de kraan geschikt te zijn
voor zuurstof of zuurstofmengsels. Dit dient op de kraan te zijn
aangegeven.
|
|
|
Het
hieronder beschreven verhaal werd oorspronkelijk gepubliceerd in
het blad Hippocampus van de Belgische duikorganisatie Nelos en
wordt met hun toestemming in dit artikel gebruikt.
|
|
Door het oog van de naald! |
|
Figuur 18
De ravage na de explosie
|
Maandagmorgen 7 oktober 2013 kreeg ik 4 duikflessen aangeboden om te
vullen. Van één van deze flessen was de draaiknop kapot en er
werd mij gevraagd om deze te vernieuwen. Ondertussen werden de
flessen gevuld tot 200 bar.
Net toen ik op het punt stond de fles met de defecte
draaiknop te gaan dichtdraaien gebeurde het. Met een enorme knal
is de kraan van de fles afgeschoten.
Je knippert even met je ogen en ziet dan de enorme ravage
om je heen. Het plafond ligt beneden op de vloer in een warboel
van isolatiemateriaal en andere zaken. Door de openstaande deur
trekt de stofwolk weg en langzaam komt het besef terug. Ik kom
tot de konklusie dat er lichamelijk niets geraakt is, alleen ben
ik een beetje doof aan één oor door de drukgolf. De klanten die
iets verder staan mankeren gelukkig niets en zijn alleen enorm
geschrokken.
|
Figuur 19
De fles met 3/4"draad en M25x2 kraan
|
Wat een geluk hebben we, zeker als ik me bedenk dat er in de laatste
Onderwatersport van oktober 2013 (tijdschrift van de Nederlandse
Onderwatersport Bond NOB) een artikel staat over een dodelijk
ongeval bij het vullen van een duikfles op 16 augustus in
Havelte.
De fles staat rechtop en de kraan ligt ernaast en
zit nog vast aan de vulslang die ongeveer 30 cm langer geworden
is. Dan is ook direct de oorzaak te zien. Het blijkt namelijk
dat de fles met herkeuring maart 2013 voorzien is van draad ¾” G
terwijl de kraan M25x2 draad heeft. Dit grijpt natuurlijk niet
goed in elkaar en was daardoor een tijdbom die is afgaan.
|
|
|
|
|
31 maart 2014 |