|
|
|
|
Een zeer opmerkelijke rebreather was de bathysfeer van
William Beebe en Otis Barton. Recent wist ik de hand te leggen op de
originele eerste uitgave van de Nederlandse versie uit 1935. Dit
fantastische boek beschrijft de verhalen hoe de eerder genoemde
ontdekkingsreizigers zich met een bathyscaaf tot 3028 foot lieten zakken.
Aan deze avonturen is dit prachtige boek gewijd die de details beschrijft.
De beide heren lieten zich in een druk bestendige bol opsluiten en
lieten zich aan een stalen kabel zakken naar de peilloze dieptes bij het
eiland Nonsuch op de Bahamas. Aan de stalen bol was naast de huiskabel
slechts een kabel met een draad voor stroom voor de lamp en voor telefoon.
Later realiseerde ik me dat we hier met een erg vroege rebreather van
doen hebben! |
A
very remarkable rebreather was the ‘Bathysphere’ from William Beebe and Otis
Barton. Recently I managed to collect the original first Dutch edition from
1935 of the book about this rebreather. In this marvellous book, you can
read how the above-mentioned explorers descended with a ‘Bathyscaaf’ to 3028
feet.
A wonderful book, where you can find all the details, is devoted to these
adventures.
Both men had themselves locked up into a pressure resisted ball to descend
by a steal cable to the very depths near the island Nonsuch at the Bahamas.
Attached to the ball of steal, next to the house cable, there was only one
cable with a wire for the current for both light and telephone.
It took me a little while before I realised this story is about a very early
rebreather system.
|
|
Hierboven ziet U wat deze onwaarschijnlijk
dappere reizigers bij zich hadden. Duidelijk is te zien dat er twee kleine
cilinders met zuurstof meegingen. Uit het boek is op te maken dat de
bathyscaaf volledig voorzag in de adembehoefte van de twee wetenschappers.
De truc zit hem in het feit dat ze Protosorb meenamen. Dit goedje ging
een chemische reactie aan met de uitgeademde kooldioxide. Door nu de
zuurstof toevoer zodanig te regelen dat deze vrijwel identiek was aan het
metabolische verbruik van de twee inzittenden was er sprake van een
balans. De juiste dosis zuurstof kon eenvoudig worden gemeten met een
manometer. Zodra er sprake was van overdruk werd de flowmeter iets lager
gedraaid. Geniaal en ongelofelijk tegelijk. Stel je voor dat beide heren
op bijna 1000 meter diepte bij een druk van 101 bar in een kogel door een
glazen raampje zaten te kijken.......
|
|
|
Hier ziet U dat voor het sluiten van de
hoofddeksel er zuurstofcilinders werden aangereikt. Ook is hier fraai het
type afdichting te bewonderen. Hoe kreeg men in 1930 een flens drukvast
dicht bestendig tegen een druk van meer dan 100 bar? Wel, relatief
eenvoudig. Er werden 10 zeer zware bouten gebruikt, en het deksel werd met
loodwit (loodoxidant met afdichtende werking = een soort ouderwetse
loctite) ingesmeerd. Hierna werden de bouten met zware hamers aangeslagen
tot groot ongenoegen van de inzittenden! |
|
Na elke tussenperiode of modificatie van de
bathyscaaf werd een test uitgevoerd tot op de beoogde diepte, zonder
bemanning. Zo werd er omstreeks 1931 een nieuw glas geplaatst en werd de
bathysfeer naar ca 400 meter neergelaten. Na weer aan dek te zijn gezet
bleek bij het losdraaien van de centrale vleugelbout, dat er water in de
sfeer zat. Dit kondigde zich aan door een extreem piep geluid van een
mengsel van water en lucht wat zich bij een druk van 41 bar wil bevrijden.
Het dek werd vrijgemaakt om ongelukken te voorkomen. |
|
|
|
Niet geheel onterecht bleek, want nadat de bout verder werd
losgedraaid nam het geluid en de kracht van het water toe.. |
Hier werd pas voor het eerst duidelijk aan welke immense
druk de reizigers bloot stonden. Als tijdens de expeditie een raam het had
begeven was van de inzittenden niet veel overgebleven. Een bijzonder mens
die dit ondergaat en hierover ook nog een fantastisch verslag doet... |
|
|
Hier als illustratie weergegeven hoe de bathysfeer er in
1934 uitzag. Inwendig was er inmiddels het nodige aangepast. Let op de
schijnwerper die voor het rechtse ruitje stond opgesteld. De Protosorb is
later in een kan geplaatst met een ventilator er boven zodat er een
constante flow door de korrels ontstond. Waar kennen we dit toch van .... |
|
Hier beide avonturiers/wetenschappers/helden in hun
bathyscaaf. Pas 30 jaar later zou het diepte record van Beebe door Jacques
Picard worden verbeterd en wel naar 11.000 meter ! Eveneens in een
bathyscaaf. De Trieste.
Voor gedetailleerde informatie over Beebe's avonturen zie de volgende
website;
|
|
|
Bron; 800 meter onder de zeespiegel; William Beebe 1935 |
translation thanks to Rita Oosterbaan. |
|